CATL (300750.SZ)، برگه جدیدی را باز می کند، برترین سازنده باتری در جهان، اگر دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب، راه را برای سرمایه گذاری چینی ها در زنجیره تامین وسایل نقلیه برقی، بنیانگذار و رئیس شرکت، رابین، باز کند، ساخت یک کارخانه در ایالات متحده را در نظر خواهد گرفت. زنگ، به رویترز گفت.
این میلیاردر چینی هفته گذشته در مصاحبه ای گفت: «در ابتدا، زمانی که می خواستیم در ایالات متحده سرمایه گذاری کنیم، دولت ایالات متحده پاسخ منفی داد. “برای من، من واقعاً ذهن باز هستم.”
سازندگان خودروهای برقی و باتری چینی از طریق انواع اقدامات تجاری حمایتگرایانه با حمایت دموکراتها و جمهوریخواهان از جمله ترامپ، که در اولین دوره ریاستجمهوری خود از سال 2017 جنگ تجاری گستردهتری را با چین آغاز کرد، از بازار ایالات متحده خارج شدهاند. و شرکت های باتری، که به شدت توسط دولت آن یارانه دریافت می کنند، به دلیل نگرانی های رقابتی و امنیت ملی، با برخی از شدیدترین موانع تجاری مواجه شده اند.
باتریهای ساخت چین واجد شرایط دریافت یارانههای مصرفکننده خودروهای برقی مصرفکننده در دوران دولت بایدن نمیباشند، که همچنین برای مسدود کردن خودروهایی با فناوری خودروهای متصل چینی حرکت کرد. واردات خودروهای برقی چینی مشمول تعرفه 100 درصدی است که ممنوعیتی مؤثر است.
لایحه جمهوری خواهان با مخالفت کاخ سفید بایدن از این هم فراتر می رود و مشوق های خرید خودروهای برقی را برای خودروهای مجهز به فناوری باتری چینی دارای مجوز شرکت های آمریکایی مانند فورد (F.N) محدود می کند، که در غیر این صورت ممکن است به تسریع انتقال خودروهای الکتریکی ایالات متحده کمک کند. برخلاف CATL، BYD همچنین خودروهای الکتریکی تولید میکند و اکنون رقیب تسلا برای پیشروی فروش جهانی خودروهای برقی است.
ترامپ میخواهد از واردات خودروهای چینی جلوگیری کند، اما گفته است که برای خودروسازان چینی که در ایالات متحده خودرو میسازند باز است. ترامپ در مصاحبه ای در ماه اوت به رویترز گفت: “ما مشوق هایی خواهیم داد و اگر چین و سایر کشورها بخواهند به اینجا بیایند و ماشین ها را بفروشند، آنها کارخانه هایی در اینجا می سازند و کارگران ما را استخدام می کنند. ”
منبع: reuters